
Welkom op de pagina van jouw coachgroep.
Hier tref je de onderwerpen die we dit jaar behandelen om je te helpen je thuis te voelen in de groep, op school en in je eigen vel.
Weet je het nog? Als leidraad voor de werkwijze in de beeleidingslessen en uit eindelijk in de hele omgang met elkaar en onze schoolloopbaan houden we vast aan de theorie 8 habits of highly effective people van Stephen Covey.
In het kort: door bewuste toepassing van 8 gewoontes, voel je je zeker, haal je het beste uit jezelf en anderen en wordt de wereld automatisch een betere plek omdat jij en de mensen om jouw heen geweldige dingen doen.
Hier gaan we in de onderbouw aan werken:
1 wees proactief
2 start met je doel
3 doe alleen wat echt belangrijk is
4 wees positief
5 leer luisteren en begrijpen
6 leer samenwerken
7 erken wat beter kan en pas dat aan
8 help anderen met jouw kunnen
Daar ben je dan, eindelijk in klas 3.
Een belangrijk jaar waarin veel gaat gebeuren dat je aandacht vraagt.
In pakweg 2 opzichten zal het een pittig jaar zijn; je groeit uit je kindertijd en gaat richting de volwassenheid...
èn dit jaar sluit je de onderbouw af en maak je een keuze voor de bovenbouw.
Als we even teruggrijpen op de 8 gewoontes: Hoe proactief ben je inmiddels?
Lukt het je je emoties en gedachtes zo te laten zijn, dat ze je dienen?
Heb je daarmee meer grip gekregen op zaken?
Waar zou je nog wat hulp bij kunnen gebruiken?
Hoe staat het met je doelen deze ronde?
Waar wil je zijn aan het einde van dit jaar ?
Heb je al een idee welke richting je op wil met bijvoorbeeld je profiel?
Heb je in de gaten welke actie er nodig is om daar te komen?
En hoe zit het met de klas?
Heb je bepaalde ideeën van wat je dit jaar van de groep verwacht?
Wat ga je zelf bijdragen?
Waar heb je hulp bij nodig?
Hoe gaat het met je inzicht in belangrijke en minder belangrijke zaken? Lukt het met het maken van haalbare planningen? Kun je ook gewoon nee zeggen tegen dingen waar je op dat moment niets wijzer van wordt? Hoe bewust ga je met je tijd en energie om?
Hoever ben je in je groei van een positieve mindset? Sta je stil bij wat je denkt, voelt en zegt? Stuur je zelf je gedachtes en emoties of laat je dat voor je doen?
Hoe goed kan je inmiddels echt luisteren? Neem je de tijd te laten landen wat iemand tegen je zegt of aan je vraagt? Wat voor stappen doorloop je voordat je met een reactie komt?
Hoe zit het met je skills tot samenwerken? Weet je nog, samen kom je vaak verder dan in je eentje. Zie je de talenten bij jezelf en bij de ander? Wat doe je om daar voordeel uit te halen voor jullie?
Hoe zie je je ontwikkeling tot nu toe? Waar ben je in gegroeid en waar kan het nog verbeteren? Heb je hier ergens hulp bij nodig?
Wat beteken je voor een ander? Ben je een goede broer/zus/vriend/vriendin/klasgenoot? Zie je de waarde van iedereen en waardeer je dat? Kan een ander je hulp vragen, of biedt je dat aan?
Dit zijn per onderdeel maar een paar vragen. Ze zijn bedoeld om samen over te praten, over na te denken en daar waar nodig actie te ondernemen. Voor nu, heel veel succes dit jaar; haal alles eruit wat er in zit...niet omdat het moet, maar omdat je het kan
Eerste ontmoeting na de zomervakantie; - Even aan elkaar snuffelen; Vakantie lingo - Schrijf 10 vakantiewoorden op een briefje in 1 minuut
- Zoek bij elk woord een klasgenoot met hetzelfde woord,
zet zijn/haar naam erbij; in max. 2 minuten.
Let op! 1 woord 1 klasgenoot!
- Welke woorden heeft bijna iedereen? Welke vallen op?
- Uitleg introductiedag morgen - Over de lijn + klasse manifest --> is begin coachende
begeleiding; ontwikkeling persoonlijk leiderschap.
- Check boeken enzo.
Tweede ontmoeting na de zomervakantie; Over de lijn + klassemanifest
Een klassengesprek voer je zo.
Voor de professional; wat is bildung ook alweer en waarom past dit bij coachend lesgeven /stimuleren van persoonlijk leiderschap?
http://www.beteronderwijsnederland.nl/vakwerk/2014/12/werken-aan-bildung/
Maak jouw eigen website met JouwWeb