
Welkom op de pagina van jouw coachgroep. Hier tref je de onderwerpen die we dit jaar behandelen om je te helpen je thuis te voelen in de groep, op school en in je eigen vel.
Als leidraad voor de werkwijze in de begeleidingslessen en uit eindelijk in de hele omgang met elkaar en onze schoolloopbaan houden we vast aan de theorie 8 habits of highly effective people van Stephen Covey.
In het kort: door bewuste toepassing van 8 gewoontes, voel je je zeker, haal je het beste uit jezelf en anderen en wordt de wereld automatisch een betere plek omdat jij en de mensen om jouw heen geweldige dingen doen.
Hier gaan we in de onderbouw aan werken:
1 wees proactief
2 start met je doel
3 doe alleen wat echt belangrijk is
4 wees positief
5 leer luisteren en begrijpen
6 leer samenwerken
7 erken wat beter kan en pas dat aan
8 help anderen met jouw kunnen
We ontmoeten elkaar kort voor de zomervakantie; klik hier voor de introductie .
Na de vakantie zijn er volop kennismaking activiteiten, die beginnen op .....
Daarna gaan we los met lessen.
Laten we bij het begin beginnen:
Jij bent nieuw op deze school, in deze groep, al dan niet met bekenden en het is fijn om je snel veilig te voelen.
Vandaar dat we eerst elkaar beter willen leren kennen en spelregels met elkaar willen afspreken om samen
als groep een fantastische tijd tegemoet te gaan.
1 WEES PROACTIEF; JIJ BENT BAAS OVER JE EIGEN LEVEN......EN HOE OEFEN JE DAN HET EIGEN BAAS ZIJN?
Proactief gedrag: hierbij past --> Proactief taalgebruik:
- kalm blijven - dat gaat lukken.
- focus op oplossingen - sorry...
- verantwoordelijkheid nemen - ik zal een keuze maken.
- initiatief nemen--> dingen in beweging zetten - laten we alle opties bekijken.
- eerst denken dan doen - er moet een manier zijn...
ACTIE--> EVEN NADENKEN--> REACTIE
(gebeurtenis- keuzevrijheid- antwoord)
Praktijkoefening 1: je allereerste cijfer is niet dat wat je hoopte
Hoe komt dat zo en hoe voorkom je het een volgende keer? --> blijf vooral rustig; is dit het enige cijfer voor altijd?
--> analyseer waar het misging
--> bedenk meerdere mogelijkheden om volgende keer beter te scoren
--> kies een realistische oplossing uit al je opties en ga ervoor
--> bedenk hoe je het aangaat pakken; maak een plan en hou je er aan
Praktijkoefening 2: de repetitie die niet afkomt omdat er te weinig tijd is.
niet iedereen is blij met het cijfer....
Hoe los je dit als groep op? --> kalmeer de betrokkenen in de situatie voor zover nodig
--> bespreekbaar maken....kijken of iedereen er zo over denkt...zo ja....
--> welke actie ondernemen; bespreek elke optie samen
--> wijs een woordvoerder aan en bedenk hoe de boodschap overgebracht moet worden
--> kies een geschikt moment om samen het gesprek aan te gaan onder leiding van de gekozen
woordvoerder
2 WAT IS JE DOEL? WEET JIJ WAAR JE NAARTOE WERKT....... OP SCHOOL? EN OP JE SPORTCLUB OF ANDERE VRIJE TIJDSBESTEDING?
Doelen stellen lijkt erg op het doen van wensen....Je wilt iets hebben/bereiken of worden.
Het verschil tussen het hebben van een doel en een wens is:
Een doel bereik je zelf en een wens laat een ander voor je uitkomen.
Een doel bereiken vraagt altijd een actieve houding van jou.....
http://www.congres-content.nl/pdf/2011.02-tips-puberbrein.pdf
handige brainstorm tool: https://www.mentimeter.com/
Maak jouw eigen website met JouwWeb